Mark Tammer

Opleidingsmanager van de opleidingen Werktuigbouwkunde en het Technische engineeringonderwijs voor professionals, waaronder de Master of Engineering.

Nee, als klein jongetje dacht hij niet dat hij later opleidingsmanager zou worden. Als telg uit een Soester recyclingfamilie groeide Mark op tussen de graafmachines en vrachtauto’s – rode wagens, witte letters: wie in Utrecht woont, ziet ze zo voor zich – en wie in zo’n jongensdroom opgroeit, wil later maar één ding, en dat is óók ondernemer worden, pa achterna.

Ik kan mensen hier zo inspireren dat ze ZELF AAN DE SLAG willen

Maar ja: het leven loopt vaak net even anders.
En dus kwam Mark na een studie Technische Bedrijfskunde bij de HU terecht. Lang verhaal kort: hij gaf rondleidingen op het familiebedrijf en deed dat zó inspirerend – wie beter dan de kroonprins om op de juwelen te wijzen? – dat de HU hem al snel inlijfde. Van trainee tot docent, net zo makkelijk. Alhoewel … Mark: “Probeer maar eens een horde studenten die tot diep in de nacht in de kroeg hebben gehangen, bij de les te krijgen. Da’s echt een vak.”

Het was de eerste keer dat hij zich dat zó realiseerde. “Zolang jezelf student bent, neem je alles voor lief, denk je toch een beetje: entertain me maar. Maar doceren is echt een vak: het gaat niet alleen om inhoud maar ook om de vorm, dat je mensen zo weet te inspireren dat ze zelf met die inhoud aan de slag willen.” Is hij dan nu zo’n échte docent, zo een die niet anders wil en anders kan? Mark: “Dat niet, maar ik vraag me ook af of je dat per se moet willen. Een hbo-student is echt een ander soort beestje dan een universiteitsstudent, die heeft sterke behoefte aan de praktijk. Bovendien is de huidige generatie gewend dat kennis altijd voorhanden is. Dat ding – de smartphone – ligt altijd op tafel.” En dus motiveert hij docenten om veel aan beleving te doen: projecten, bedrijven, échte opdrachten.

Zelf beleeft hij trouwens ook een hoop.
“Zoals veel ondernemers heb ik nogal een doordouwersmentaliteit, niet lullen maar poetsen, maar vooral hoogopgeleide mensen hebben behoefte aan discussie, reflectie. Ik heb echt moeten leren om daar de tijd voor te nemen.” En nee, een besluit nemen is nog altijd niet ‘het begin van de discussie’ en op tijd is bij Mark gewoon op tijd (“Dat academisch kwartiertje, daar kan ik echt niks mee”), maar van een beetje nuance is nog nooit iemand slechter geworden.

En de toekomst, wat brengt die? Nou, eerst nog even het predicaat topopleiding binnenslepen (zeg maar de Michelinster van het onderwijs) en dan zal hij later vast wel weer gaan ondernemen, liefst iets met techniek. Want jongens en machines: dat gaat nóóit over.

Bekijk de vacatures